האם מוצרי חשמל צריכים כשרות?

מכשירי חשמל כשרים

ישנם אביזרי חשמל רבים הנושאים את הכותרת “מכשירי חשמל כשרים”. אנו מורגלים במושג כשרות כאשר הוא נוגע למזון הנמכר במרכולים או במסעדות השונות ומכירים את הצורך הקיים בהכשרת מכשיר חשמל כאשר נעשה בו שימוש לאוכל לא כשר או עורבבו בו בשר וחלב ישראל. אך מה לסימון כשרות ולמכשירי חשמל?

כיום המכשירים האלקטרונים הופכים להיות יותר מתוחכמים, יותר אוטומטיים ויותר עצמאיים. מצד אחד השימוש בהם נעשה יעיל ונוח יותר. אולם, מהצד השני עולה המורכבות והקושי לגביהם בהקשר ההלכתי. כאשר אנו מודעים לכל פעולות המכשיר אנו יודעים לבקר את מה שנעשה על ידנו. לעומת זאת, כאשר פעולות פשוטות שלנו גורמות לשינוי בפעולת המכשיר בלי ידיעתנו המצב מסתבך. הדברים נוגעים בתחומים שונים בחיים שלנו אך במיוחד כשמדובר על מכשיר חשמלי שמשמש אותנו במהלך יום שבת.

ישנם מכשירים שאנחנו לא משתמשים בהם בשבת. וזאת מכיוון שלא ידוע לנו על דרך בה ניתן להשתמש בהם באופן הלכתי. מכשירים כמו מדיח כלים השובת בשבת בבתים רבים. לעומת זאת, ישנם מכשירים שאנחנו משתמשים בהם בשבת מתוך הרגל. כמו כן, אנו לא מודעים לכך שעשויה להיות בעייתיות הלכתית כמו מקרר. בעבר הספיקה פעולת כיבוי הנורה הפנימית במקרר לפני השבת. אולם, כיום כמות החיישנים במקררים המתוחכמים עולה על כל דמיון. ובנוסף, כל תנועה או פתיחת דלת נרשמת וגורמת לשינויים בפעילותו. לכל המכשירים הללו הללו נדרשת בדיקה יסודית. כמו כן, לעיתים הרכבת התקן שתאפשר את השימוש במכשיר על פי ההלכה.

מחקרים בנוגע למכשירי חשמל כשרים

מכונים שונים המשלבים אנשי הלכה ואנשי הנדסה וטכנולוגיה, חוקרים את המוצרים השונים. כמו כן, מייצרים התקנים שונים ומעניקים למוצרים הכשר המהווה ביטחון לכך שבשימוש במכשיר לא יהיה חלילה ספק של חילול שבת או עבירה אחרת. המכשירים הקיימים היום עם חותמת כשרות הם רבים וכוללים – מקרר, מיני בר, מדיח, סיר לבישול איטי. יתר על כן, מיחם חשמלי, גז לשימוש בחג, מכשירי שמיעה, משאבה לחלב אם ועוד.

עקרונות רבים עומדים בבסיס התאמת מכשירי החשמל לשימוש בשבת. בניהם- אוטומציה שפירושה הפעלה ללא קשר לפעילות אנושית בשבת, המשכת מצב שהינה פעולה הגורמת למלאכה להמשיך להתקיים ולא יצירה של מצב חדש. שינוי תדר חשמלי המביא לשינוי בעוצמה במקום הפסקה והפעלה ו”גרמא”. כלומר, כוח חיצוני המביא ליצירת מלאכה ולא פעולת האדם עצמו.

כשרות מכשירי החשמל נוגעת בעניינים נוספים מלבד שבת. ישנם מכשירי חשמל עם חותמת כשרות הנוגעת לכשרות המזון – נפה חשמלית, כיריים מסוג אינדוקציה שניתן להכשיר לפסח, תנור דו תאי שניתן לחמם בו במקביל תבשילים בשריים וחלביים ואפילו סכין גילוח כשרה.

התופעה הזו היא ההוכחה היפה לכך שההלכה אומנם נקבעה בעבר. אולם, תחת חקירה מעמיקה והבנת היסודות שלה ובמקביל הבנה לעומק של ההמצאות החדשות של ימינו אנו ניתן ליישם אותה גם היום. כמו כן, להנות מהחדשנות תוך שמירה על ההלכה.

למידע נוסף על כשרות מהדרין לחצו כאן.

שתפו אותנו בחווייתכם
0
    0
    סל הקניות שלך
    הסל שלך ריק
    לשיחה איתנו חייגו:
    או לחצו
    דילוג לתוכן